Czy wielkoformatowe grafiki mogą służyć czemuś więcej, niż tylko ozdobieniu elewacji budynku? Okazuje się, że tak, zwłaszcza jeżeli przekonują, że osoba niepełnosprawna, nie oznacza „gorsza”.

„Pełnoprawni i aktywni” to hasło nowej kampanii informacyjnej Fundacji Aktywnej Rehabilitacji. Murale, które powstały w ostatnim czasie nieopodal dworca Łódź Kaliska i przy al. Mickiewicza, mają za zadanie zburzyć stereotypowy wizerunek osób niepełnosprawnych i pokazać, że aktywna rehabilitacja ludzi poruszających się na wózkach jest najlepsza metodą ich integracji ze społeczeństwem.

Zdaniem twórców kampanii, ostatnie badania opinii publicznej pokazują, że w Polsce, pomimo licznych zmian, nadal funkcjonuje negatywny obraz osoby niepełnosprawnej. Zazwyczaj uważana jest ona za kogoś ubezwłasnowolnionego, kto ciągle potrzebuje pomocy innych. Wizerunek młodej, atrakcyjnej i jeżdżącej na wózku dziewczyny, za którą oglądają się chłopcy, czy zakochanych, całujących się inwalidów pokazuje, na ile to przekonanie jest błędne a wartość człowieka i przysługujące mu prawa nie zależą od poziomu sprawności rąk i nóg.

Kampania prowadzona przez Fundację Aktywnej Rehabilitacji nie ogranicza się tylko do działań, jakie można zaobserwować na ulicach Łodzi. W ramach inicjatywy przygotowywany jest także spot telewizyjno- kinowy i reklamy prasowe. Murale o podobnej tematyce pojawiły się również w Warszawie i Kutnie.

Jak przekonuje Elżbieta Głogowska, prezes FAR, działania te przywracają niepełnosprawnym niezależność – „ludzie, choć na wózkach, znowu sami decydują , co, kiedy i gdzie będą robić, mogą być po prostu spełnieni i szczęśliwi.”

Share Button