Polka nominowana do „nauczycielskiego Nobla”

Jolanta Okuniewska, nauczycielka z Olsztyna, została nominowana do nagrody Global Teacher Prize, znanej także jako nagroda „nauczycielskiego Nobla”. Nasza rodaczka zakwalifikowała się do finałowej 50 najlepszych nauczycieli świata, pokonując ponad 8 tys. kontrkandydatów.

Jolanta Okuniewska na co dzień pracuje jako nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie. Zakwalifikowanie się do finałowej 50 to dla niej nie tylko prestiż i spełnienie zawodowe, lecz także szansa na olbrzymią nagrodę – milion dolarów.

11-e1454403128949

Światowa Nagroda Nauczycielska w tym roku zostanie przyznana po raz drugi. Ma ona na celu wyróżnienie wyjątkowego nauczyciela, który przyczynia się do zmiany oblicza swojej profesji. Celem konkursu jest zainspirowanie milionów nauczycieli na całym świecie, a także podkreślenie ich ważnej roli w społeczeństwie.

Znaczenie konkursu Global Teacher Prize podkreśla fakt, że do komisji wpłynęło ponad 8 tysięcy nominacji i wniosków z bagatela 148 państw. Organizatorem konkursu jest fundacja Varkey Foundation, a jego celem zachęcenie społeczeństwa do debaty nad znaczeniem zawodu nauczyciela. Sunny Varkey, założyciel Varkey Foundation, uzasadnia: „Tysiące nominacji i wniosków, które otrzymaliśmy ze wszystkich części świata, są świadectwem osiągnięć nauczycieli i ogromnego wpływu, jaki mają na nasze życie.”

Pani Jolanta jest pierwszą w historii Polką, która zakwalifikowała się do finałowej 50. Jak sama mówi, jest to dla niej olbrzymie wyróżnienie i największy zawodowy zaszczyt. Swą nominację zawdzięcza dobremu kontaktowi z uczniami. Jak sama mówi: „W pracy z uczniami wykorzystuję nowoczesne technologie. To nie jest główny nurt mojej pracy, ale w ostatnich latach rzeczywiście jestem z nimi związana. Wykorzystuję tablety, sprzęty mobilne, one dają ogromną wolność. W klasie z lekkim sprzętem dzieci mogą znaleźć dogodne miejsce do pracy. One angażują dzieci w stu procentach. Moją rolą jest pokazać ich wartość edukacyjną”.

Lecz nie tylko nowe technologie wyróżniają ją spośród innych nauczycieli. Kolejną cechą jest sposób oceniania uczniów:

„Nie stosuję ocen. To moja pierwsza klasa, w której w ogóle nie stosuję oceniania cyfrowego, skupiam się na ocenie opisowej. Dzieci pracują na motywacji wewnętrznej, przychodzą pełne chęci i zainteresowane wszystkim, co będą robić w szkole. Taka „trójka” może już na samym początku podciąć skrzydła. Doceniam każdy krok w kierunku mistrzostwa”.

Pani Jolanta jako jedną z najważniejszych informacji uznaje informację zwrotną na temat postępów uczniów. Podkreśla: „Inaczej dzieci w pewnym momencie zaczynają gromadzić oceny dla ocen, a nie zdają sobie sprawy z tego, że się rozwijają i zdobywają wiedzę. Musimy wierzyć w ich możliwości” .

Dzięki wyjątkowemu podejściu do nauczania oraz swoistemu powołaniu, możemy poszczycić się, że nasza rodaczka jest w ścisłej czołówce nauczycieli na świecie.

Share Button